onsdag 16. mai 2012

Hva vil det si å være en "Alternativer" ?

Jeg personlig har fått inntrykk av at mange har misforstått begrepet og konseptet, ikke bare skeptikere men også mange el. noen som støtter fritt helsevalg. Jeg henviser helst til noen, da det er få alternative jeg kjenner som kritiserer andres politiske ståsted. Mens jeg derimot har sett flere som jeg ikke kjenner, hvor de skjuler seg bak det å være åndelig/alternativ, mens de i realiteten ikke er noe annet enn en gjeng pøbler og bråkmakere.

Aksjonen Ingen Liker å bli lurt startet opp i mars 2011 med en aksjonside på Facebook hvor "kritisk tenkning" skulle stå i fokus.

Vel og bra, kritisk tenkning kan være en mangelvare hos noen mennesker. Likevel har fokuset blitt rettet feil, siden man altså antar og mener at folk som selv oppsøker alternative behandlere lider av en eller annen form for manglende dømmekraft. Denne formen for tenkning  baserer seg på en mening man har om alternative behandlingsformer fremfor kunnskap. De fleste terapeuter innen det alternative området har ofte en lang erfaring og ikke minst grundig utdanning. De er med andre ord ganske skolerte og besitter kunnskap på en rekke områder innen alternativbransjen.

En healer trenger ingen utdannelse, fordi denne evnen er ofte medfødt, men de trenger veiledning via kurs og regler å forholde seg til på etisk grunnlag. Tar man imot mennesker med diverse plager må man ha en god porsjon selvinnsikt, ydmykhet og ikke minst være varsom i forhold til alvorlig sykdommer. Noen bruker teknikker som reiki-healing, theta-healing, sjamanisme osv.. Dvs. alle innehar en evne til å gi healing el. helbredelse til andre mennesker, og denne evnen kan trenes opp ved å ta kurs og få opplæring.

Samme år som aksjonen Ingen Liker å bli lurt startet opp, presenterte magasinet Ildsjelen en motaksjon som heter Alle liker å bli lurt. Formen ble presentert på en humoristisk måte i motsetning til de gravalvorlige skeptikerne og aksjonister fra Human Etisk forbund. Dessverre måtte Ildsjelen etter en tid stenge siden for ytterligere kommentarer på grunn av alt spektaklet som oppsto mellom de som støtter det alternative og de som sitter å krever vitenskaplig evidens på alt som sies å virke. Det ble istedet for dannet en annen gruppe som ønsket å føre konseptet og ideen fra Alle Liker å bli lurt videre.

I løpet av denne tiden ble jeg kjent med både hyggelige og mindre hyggelige mennesker.

Hva er en alternativer? 

Det er først og fremst mennesker som utøver yrket alternativ behandling, og mennesker som har en selvstendig tolkning av sitt eget frie spirituelle og åndelige holistiske livssyn.

Hva er ikke en alternativer?

Det er ikke alternativt å være i sterk opposisjon til samfunnet. Jeg kjenner mange ateister som også er det, spesielt på venstresiden. Det er ikke spesielt for en alternativer å skulle stå i protest mot de fleste statlige forvaltninger, dvs. være en såkalt systemkritiker med anlegg for ganske belemrende konspirasjonsteorier som rammer hele det alternative nettverket. Noe selvsagt skepsis Norge griper fatt i med en gang og bruker for hva det er verdt i sitt korstog mot alternativ behandling.

Det er heller ikke spesielt alternativt å brenne for vaksineaksjonen, selv om mange av naturlige årsaker er skeptiske til vaksiner etter hysteriet rundt svineinfluensaen. Men man behøver altså ikke være spesielt åndelig el. alternativ for å være skeptisk til vaksiner som har vist seg å ha skadelige bivirkninger.

Heldigvis, har Øyvind Solum gått ut og tatt avstand til de verste konspirasjonene og gjort det helt klart at dette ikke har noe med Alternativt Nettverk å gjøre. Når den norske regjering, av noen får skylden for å stå bak angrepet 22/7 selv, ble begret fullt, ihverfall for min del.  Magasinet Ildsjelen driver heller ikke med lignende konspirasjoner.

Som en person med et åndelig virke og livssyn, tar også jeg sterk avstand fra hat og konspirasjoner mot politikere som tross alt innehar integritet nok til ikke å la seg fange opp av hverken Bilderbergere eller Illuminati, eller hva det nå enn skulle være.  Jeg tror ikke engang at Siv Jensen som representerer ett parti jeg står veldig langt unna er en hemmelig og mystisk "Bildenberger". Vi lever i et velferdssamfunn hvor alle skal behandles med likeverd, selv om det ennå ikke skjer i alle tilfeller, er det ihvertfall et mål jeg ønsker å være aktivt med på å opprettholde. Skal man først kritisere forhold, bør man ta for seg enkeltsaker regjeringen gjør feil, og ikke rette hatet mot både de som sympatiserer med Arbeiderpartiet, AUF og selve partiet. Dette hatet kan ingen nekte for har ført til en grusom handling fra en morder og terrorist som ikke anerkjenner hverken staten eller rettsvesnet.  At jeg selv har mottatt mange personangrep, fra de som mener å være åndelig anlagt er så sin sak, jeg tåler det. Det jeg derimot ikke godtar eller tåler, er den fullkomne manglen på respekt jeg m.flere har opplevd i møte med noen som hevder å kjempe for frihet og menneskeverd. Hensikten er sikkert edel nok, men man unngår dessverre ikke å møte på noen hyklere.



Enkle prinsipper å leve etter: Sannhet – Medfølelse – Toleranse A. Noraas

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar